Monday, July 13, 2009

Di tengah kekalutan demam...

Semalam aku demam lagi.Bukan setakat demam...batuk,selsema,sakit tekak.Semua dalam satu pakej.Entah kali yg ke brapa dalam bulan ni.Dah 2 kali jumpa doktor klinik yg sama.Sakit yg sama.....DEMAM.Nak ambil MC,rasa tak sampai hati...sebab dah berjanji dengan Kak Ana nak bawa murid ke Tesco Extra untuk Peraduan Mewarna.Dengan bersiap ala kadar(tak make up), aku memandu ke sekolah.
Setelah selesai semua urusan sekolah pada pukul 4.15 petang...aku bergegas ke parking sekolah untuk pulang ke rumah.Sebaik saja start enjin keta,tiba-tiba terlihat kelibat 2 org guru wanita melambai tangan memanggil nama ku....
Guru wanita A: Izan...mai sini sat..
Izan: Ada apa cikgu..
Guru wanita A: Ala...mai la sini sat...matikan dulu enjin keta tu...nak cakap lama nie...
Izan: Nak cakap lama? Benda apa...
(masa tu hati ni dah rasa lain macam)
Guru wanita A: Ala...kak nak tanya,Izan dah ada boypren ka blum?
Izan: Err....boypren....err....kenapa?
(Aduss...ape kes nih...soalan yg begitu direct nyerr..)
Guru wanita A: Boypren keja kat mana?
Izan: Err...hehe...ala kak tanya macam reporter ni...
(mampus guwe)
Guru wanita A: Laa...jawab la betul-betul....dia keja kat mana?
Izan: Err...Subang Jaya.
(otak ku gagal memberi jawapan lain)
Guru wanita A: Keja apa?
Izan:Keja...err...Jabatan Kebajikan Masyarakat.Kenapa?
Guru wanita A: Takda apa....kak nak tanya betul-betul ni..sebab kak ada sorang anak sedara yg blum kawin lagi.Umur dah 30 tahun lebih.Baru balik dari Rusia.Dulu asyik belajar...girlpren takda masa nak cari. Dah cari ramai calon..tapi dia taknak.
Izan: Saya dah ada boypren...on the way nak tunang...hehe
(dengan sepantas kilat aku menjawab)
Guru wanita B: Hmm...kita dah terlambat...tapi takpa..ala Izan kan blum tunang...ada peluang lagi ni...mana la tau klu ada jodoh.
Izan: Ala kak...nanti dia tengok saya langsung tak berkenan pulak...calon yg lain pun dia cakap tak berkenan....hehe
(puas aku menepis...Ya Allah,percepatkanlah masa berlalu)
Guru wanita A: Anak sedara kak cakap.. nak calon yg tinggi orgnya.Dia pun lebih kurang tinggi macam Izan.Kak pun ada bagi tau dia...ada seorg cikgu pendidikan khas yg tinggi...blum kawin.Nanti kak tanya cikgu tu dulu...hah...umur Izan brapa?
Izan:Err...27.
Guru wanita A: Haa...elok sangat la tu.
Izan: Hehe...maaf la kak.Nanti boypren saya nak campak kat mana....hehe
Guru wanita A: Takpa la...kak tanya saja.Tanya direct ni...sebab nak tau betul-betul.Nanti kak bagi tau dia..Izan dah ada.
Izan: Saya balik dulu ye kak...
(Dengan sopan santun gaya Perempuan Melayu Terakhir)
Sebaik saja masuk ke dalam keta, tangan ku jadi gabra.Enjin keta yg masih on....sekali lagi aku cuba hidupkan.Maka nya,bunyi ekzos keta mengaum kuat.Oppss...
Mungkin inilah debaran pertama kali yg dihadapi oleh semua gadis apabila di risik.Merisik cara direct kepada tuan empunya diri....dan soalan bertubi-tubi.
p/s: Yes,i am still single but not too desperate to get married.

No comments:

Post a Comment